Află cum te poate ajuta placa de echilibru

December 18th, 2015

     Pentru cei care nu știu încă, balance boards sau plăcile de echilibru, cum le spunem noi (mai poartă denumirea și de wobble boards), sunt niște instrumente sub forma unei plăci așezate pe un fund rotunjit și instabil, astfel încât atunci când o folosești, trebuie să-ți exersezi echilibrul și mișcările rapide.

     Plăcile de echilibru sunt folosite într-o varietate de moduri, de la antrenamentul sportiv individual, cel la sala de fitness sau chiar la recuperarea kineto-terapeutică. Un astfel de balance board este destul de ieftin și accesibil, iar încorporarea lui în antrenamentul fitness nu poate să-ți aducă decât beneficii.

Ce câștigi?

     Practica a arătat că antrenamentul ce presupune echilibrul corpului înbunătățeste conștientizarea corpului și eficiența mișcărilor. Astfel, cu cât utilizezi mai mult aceste balance boards, cu atât mai mult vei îmbunătăți agilitatea corpului și viteza de reacție a acestuia, ceea ce va duce la o performanță atletică excelentă și va reduce riscurile de accidentări din antrenamentele ulterioare.

     Datorită lucrului cu placa de echilibru, vei dezvolta de asemenea și deprinderi de viață. Integrând dezvoltarea musculară și antrenamentul proprioceptiv în rutina zilnică, vei conduce la îmbunătățirea posturii corpului, o problemă care ia amploare în zilele în care trăim, dar și la o încredere sporită în activitățile sportive și rutina zilnică.

81SGC8ZlKUL._SL1500_

Folosește o placă de echilibru și:

• Îți vei îmbunătăți echilibrul – Centrul de echilibru este esențial în orice mișcare și activitate pe care o faci. Fie că este vorba despre abilități motorii grosiere precum mersul pe jos sau alergarea, sau abilități motorii fine, cum ar fi punerea aței în ac, echilibrul își are rolul lui. De multe ori, unele leziuni și accidentări pot afecta echilibrul, făcându-ți coordonarea dificilă. Aici intervin aceste balance boards care sunt utilizate în terapii de îmbunătățire a echilibrului, pe măsură ce creierul lucrează din greu să îți mențină poziția corpului pe suprafața plăcii.

• Îmbunătățește coordonarea – Sportivii pot beneficia foarte simplu de creșterea coordonării mișcărilor atunci când se antrenează pe o placă de echilibru. Aceasta provoacă toate părțile corpului să lucreze împreună, în caz contrar te vei dezechilibra și vei cădea. Este minunată pentru sportivii care își folosesc întregul corp în sportul pe care îl practică, de exemplu în tenis.

• Vei avea o mai bună conștientizare proprioceptivă (proprioceptorii fiind acei receptori ai organismului, care se găsesc localizați în articulații, mușchi, tendoane și au rolul de a detecta schimbările din organism, tonusul muscular, zonele tensionate, postura corpului, oferind mereu situația destul de reală a stării dintr-un anumit moment) pentru a putea preveni accidentările.

• Vei mări forța picioarelor și gama de mișcări a gleznei (R.O.M – Range Of Motion). Un studiu american a constatat că femeile care sufereau de entorse frecvente a gleznelor în timp ce jucau voley, au avut o reducere semnificativă a acestora după ce au început să utilizeze placa de echilibru. Placa întărește gleznele și le oferă stabilitate, astfel încât acestea să fie mai puțin predispuse la luxații, atunci când presiunea jocului sau a activităților zilnice este aplicată constant pe articulații.

• Vei avea o stabilitate mai mare a trunchiului și a centurii pelviene.

• Vei crește viteza de reacție – Atunci când te afli pe o placă de echilibru, dacă aluneci sau cazi, va trebui imediat să reacționezi și să-ți aduci corpul în poziția normală. Astfel îți vei crește viteza de reacție și vei acționa mult mai rapid să corectezi acea mică greșeală. Atleții care pornesc în cursa de alergare la semnalul sonor, pot utiliza plăci de echilibru pentru a îmbunătăți reacția lor.

     Înainte de a-ți prezenta câteva exerciții, urmează aceste sfaturi pentru început

1. Reglează placa de echilibru la cel mai mic nivel posibil, atunci când o utilizezi primele sedințe. Stai pe centrul plăcii, cu picioarele depărtate la nivelul umerilor.
2. Folosește placa pe o suprafață uscată și fără alte obstacole în jur. Daca îți perzi echilibrul, trebuie să ai spațiu să îți corectezi postura.
3. Menține mereu postura corpului verticală, cu capul sus, spatele drept, genunchii ușor îndoiți, iar privirea trebuie să fie înainte deoarece dacă te vei uita la picioare sau la sol, te poți dezechilibra foarte ușor.
4. Dacă la început nu te simți în siguranță pe placa de echilibru, poți ruga o persoana apropiată să fie lângă tine pe parcursul antrenării. Cu timpul vei dobândi încredere și nu vei mai avea emoții când vei folosi placa.

          Exerciții pentru începători

• Dintr-o parte în cealaltă – Cu picioarele depărtate la nivelul umerilor, începe o mișcare controlată stânga-dreapta, fără ca partea din față și spate să atingă podeaua.
• Din față în spate – Mișcă încet placa din față în spate, simțind senzația de mișcare.
• Rotație – Rotește placa printr-o mișcare controlată și rămâi în echilibru pe sferă, fără ca părțile să atingă podeaua.
• Întinderea gambei – se face eficient dacă poziționezi călcâiul picioarelor pe podea și te apleci în față până când simți întinderea mușchilor gambei.

          Exerciții pentru intermediari

• Flotări pe placă – Începe cu flotările simple, stând în genunchi. Apoi după ce ai devenit confortabil cu mișcările, pune brațele pe placa de echilibru. Vei îmbunătăți enorm stabilitatea trunchiului.
• Genunchii pe placă – Începe prin a sta în genunchi pe placa de echilibru, cu mâinile pe șolduri sau pe lângă corp. Folosește mușchii trunchiului pentru o mișcare de rotație lentă. După mai multe rotații, oprește-te și repetă mișcarea în sensul invers. Acest exercițiu îți va îmbunătăți zona pelviană și a trunchiului.

Gallant-Balance-Wobble-Board-40cm-Plastic-Non-Slip-Surface-Training-Rehabilitation-Fitness-Exercise-Yoga-Pilates-0-0

          Exerciții pentru avansați

• Antrenarea abilităților motorii – Efectuează unul din exercițiile de mai sus în timp ce arunci sau prinzi o minge sau orice altă activitate dinamică. Va îmbunătăți coordonarea mână-ochi și reacția subconștientului. În timp ce mintea ta conștientă se va concentra pe o activitate, subconștientul va fi ocupat cu stabilitatea generală.
• Un singur picior pe placă – Efectuează mișcările de bază, în timp ce îți menții echilibrul pe un singur picior. Poziționează piciorul pe centrul plăcii, astfel încât să poți muta confortabil placa în orice direcție. Este un exercițiu care necesită multă forță și stabilitate și este posibil să simți că un picior este mult mai puternic decât celălalt.
• Ochii închiși – Acesta este cel mai dificil mod de a utiliza placa de echilibru. Începe întotdeauna exercițiul cu ochii deschiși. Când te simți pregătit, închide ochii până când simți că îți pierzi echilibrul. Exercițiul îmbunătățește răspunsul proprioceptiv și timpul de reacție și este recomandat doar atunci când ai atins un nivel avansat de stabilitate și echilibru.

     Cu atâtea avantaje și beneficii, te invităm să încerci și tu placa de echilibru și să ne povestești apoi cum te-au ajutat exercițiile propuse.

Echipa SportAddict

Share

1002total visits,1visits today