Cum sa alegi anvelope potrivite pentru bicicleta ta

June 30th, 2016

     Să cumperi anvelope pentru bicicleta ta nu este un lucru deloc ușor, atunci când îți dorești să ai o călătorie confortabilă, în siguranță, sau să dai randament în competiția la care participi, fără să faci pană din senin și să nu știi cum să gestionezi situația. Dar dacă afli care sunt caracteristicile de care trebuie să ții cont, atunci nu vei întâmpina probleme atunci când ai de ales două anvelope dintr-o gamă largă cu zeci de produse disponibile pe piață.

Caracteristici anvelope biciclete de care trebuie să ții cont

1. Dimensiunea

Marcajele referitoare la dimensiunea pneurilor inscripționate pe acestea pot crea confuzii, cu atât mai mult cu cât dimensiunile sunt exprimate în 3 moduri: în inch, metric și conform ISO (Organizația Internațională de Standardizare), standard care apare de multe ori în plus față de marcajele familiare. În plus, anvelopa trebuie să fie compatibilă cu dimensiunile jantei.

          Dimensiunea ISO este formată din două numere care sunt separate printr-o liniuță și reprezintă de fapt dimensiunea talon la care anvelopa este adaptabilă la dimensiunile jantei. Asta înseamna că dacă ai nevoie de o anvelopă cu anumite dimensiuni și găsești una care are același diametru de talon, chiar dacă are alte dimensiuni, ea se potrivește din punct de vedere ISO.

În cazul numărului ISO, de ex. 25-622, primele două cifrele indică lățimea anvelopei de 25 mm, iar cele 3 cifre semnifică diametrul interior al jantei și anume 622 mm. Dar deoarece este folosit sistemul ISO, aceasta anvelopă ar putea fi compatibilă cu una care are dimensiunile 19-622, 20-622, 22-622 și așa mai departe. Acel diametru este cel mai important, care determină compatibilitatea cu janta.

          Dimensiunea în inch se scrie sub forma: mărimea roții în inch, pentru care anvelopa este destinată x lățimea acesteia în inch. Astfel codul de 28×1.5 semnifică faptul că anvelopa se potrivește unei roți de 28 inch și are o lățime de 1.5 inch.

          Dimensiunea metrică se scrie sub forma 700x18C, unde numărul din față reprezintă diametrul exterior anvelopei în milimetri, 18 reprezintă lățimea anvelopei în mm, iar litera de la sfârșit arată care este diametrul interior al cauciucului. Literele sunt notate de la A la D, Litera C corespunzând în cele mai multe cazuri dimensiunii de 622 mm. De obicei acest sistem este mai putin folosit.

2. Tipul anvelopei

Această caracteristică este extrem de importantă, deoarece influențează alegerea în funcție de bicicleta pe care o ai. Astfel vei avea de ales între anvelope road, mountain bike și cele commuter.

          • Anvelope road– sunt proiectate special pentru mersul pe drum, pentru asfaltul neted, spre deosebire de cele de munte care sunt optimizate pentru astfel de drumuri. Au un profil îngust și vin în general în 3 lățimi: de 23, 25 și 28 mm. Trebuie să iei în considerare că pentru a se potrivi perfect, lățimea anvelopei trebuie să fie mai mare puțin decât lățimea jantei. Aproape toate bicicletele road au diametrul interior de 622 mm, notate 700C.

          • Anvelope mountain bike – Sunt special concepute pentru drumurile accidentate și prezintă crampoane în relief care oferă aderența pe toate tipurile de terenuri, precum și un grad sporit de amortizare care va contribui la calitatea plimbărilor. Acestea se găsesc în variantele de 29 inch, 27.5 (650 B) sau 26 inch.

          • Anvelope commuter – sunt concepute pentru cei care fac naveta și merg pe drumurile rutiere foarte mult. Acest tip de anvelope sunt de obicei mai mari decât cele road și puțin mai late, pentru a oferi o zonă de contact mai mare și mai mult confort. Dimensiunile la care se găsesc aceste anvelope sunt de obicei de 26 inch sau 700C.

anvelope bicicleta road

3. Tipul de crampoane

Tipul de crampon determină aderența și rezistența în timp. Astfel că trebuie să alegi tipul de anvelope cu crampoane specifice activităților pe care le desfășori cu bicicleta.

          • Anvelope slick – sunt concepute pentru transportul în oras, pe șosea, turism. Sunt aproape netede, de aceea sunt proiectate pentru suprafețe netede.
          • Anvelope semi-slick – sunt realizate pe centru ca fiind netede pentru rapiditate și rezistență minimă la pedalare, iar pe margini prezintă crampoane agresive pentru a ajuta la stabilitate în viraje.
          • Anvelope cu crampoane inversate – prezintă o aderență foarte bună atât pe drumuri off-road, cât și pe șosea.
          • Anvelope noduroase – Sunt destinate bicicletelor MTB, pe drumuri accidentate, unde este nevoie de aderență, control și stabilitate.

4. Tubeless sau normale?

Diferența dintre cele două tipuri de anvelope este după cum sugerează și numele, la cele tubeless, nu există cameră interioară. Totodată, janta trebuie să fie compatibilă cu anvelopa, deoarece în lipsa camerei, atunci când anvelopa se umflă, presiunea face ca aceasta să se închidă etanș pe jantă.

Dezavantajul îl constituie montarea destul de dificilă, iar în ceea ce privesc avantajele, riscul de a face pană este mai redus. În momentul în care apare o pană, aceasta se repară singură datorită unui latex lichid special care se pune în interiorul anvelopei și care datorită presiunii, în momentul în care anvelopa este găurită, latexul astupă locul respectiv, iar ciclistul își poate continua liniștit cursa sau plimbarea.

5. Presiunea recomandată

Fiecare anvelopă are marcată pe suprafața ei, presiunea pe care nimeni nu ar trebui să o depășească. În cazul anvelopelor off-road, acestea sunt marcate cu un interval de presiune, la care nici aici nu trebuie în niciun caz să se depășească presiunea maximă.

Echipa SportAddict îți dorește o vară plină de aventuri cu bicicleta!

Share

1115total visits,2visits today