Cum să îți alegi perechea de pantofi de alergare potrivită

March 8th, 2016

Gata, ne-am hotărât că odată ce sezonul cald se apropie, ne apucăm de alergat. Am mai încercat asta, la modul serios, doar așa câteva sesiuni de alergat care ne-au epuizat și au făcut să ne doară picioarele și articulațiile. Abia acum aflăm că de fapt pantofii de alergare ne determină succesul practicării în siguranță a alergării, de aceea cel mai important element de care trebuie să ținem cont atunci când alegem pantofii de alergare, nu trebuie să fie faptul că sunt cei mai scumpi, au culoarea preferată sau designul care ne face cu ochiul.

Alergarea în pantofii nepotriviți poate fi un dezastru mai ales dacă ai în plan să alergi pe distanțe lungi sau pe terenuri accidentate. O alegere greșită a încălțămintei poate cauza dureri de picioare, dureri de spate, tendinită achileană, tendinită rotuliană sau alte afecțiuni. De aceea, înainte de a cumpăra pantofi de alergare, trebuie să luăm în calcul mai multe aspecte, care dacă le respectăm ne vom putea bucura mereu de zilele în care alergăm.

Pantofi de alergare – Aspecte de care trebuie să ținem cont

1. Suprafața de alergare

Influențează semnificativ ce fel de pantofi de alergare ai nevoie. De exemplu, dacă alergi pe o pistă special concepută să fie plată și să ofere aderență, atunci nu vei avea nevoie de tracțiune suplimentară pentru pantofi. În general, pistele de alergare necesită o tracțiune și o greutate redusă din partea pantofilor, pe când terenurile accidentate presupun o tracțiune bună, aderență, sprijin și căptușeală suplimentară a încălțămintei.

2. Stilul de alergare

Pantofii Road-running, sunt concepuți pentru piste și pavaje cu suprafețe line și ușoare denivelări. Pantofii sunt ușori și foarte flexibili, pentru a amortiza și stabiliza picioarele în timpul mișcării repetitive pe același tip de suprafață.

Pantofii Trail-running sunt concepuți pentru traseele off-road, cu pietre, noroi, rădăcini sau alte obstacole. Prezintă talpă pentru tracțiune solidă și sunt întăriți, pentru a oferi stabilitate, suport și protecție sub picioare.

Pantofii Cross-training sunt concepuți pentru sălile de gimnastică, antrenamentele de Crossfit sau orice altă activitate unde pentru contactul cu solul vei avea nevoie de o talpă mai groasă pentru a amortiza mișcările.

3. Pronația

Este mișcarea interioară pe care o face piciorul atunci când calcă pe sol, distribuind forța de impact de la călcâi spre degete și absorbind șocurile la care sunt supuse articulațiile. Unii alergători fac această mișcare puțin diferit, rotind piciorul foarte mult în interior, iar alții îl rotesc foarte putin după impact.

Testul pentru a afla pronația piciorului

Pentru a afla ce tip de pronație ai, cel mai simplu test este cel din videoclipul de mai jos, în care umezești piciorul și lași apoi urma lui pe o coală de hârtie. În funcție de forma piciorului lăsată pe coala de hârtie, vei ști dacă prezinți o supra-pronație, o pronație normală sau supinație. Prin acest test vei afla înălțimea arcului tălpii, care îți arată:

• Talpă plată va arăta o supra-pronație. Aceasta se indentifică prin uzura excesivă de-a lungul marginii interioare a pantofilor și o mișcare spre interior a piciorului atunci când aleargă. Foarte mulți alergători prezintă suprapronație, crescând riscul de accidentări, dureri de genunchi, tendoane și articulații. Aceștia au nevoie de pantofi de alergare care să le ofere stabilitate, un control mare al mișcării și care să le limiteze pronația.

Supra Pronatie

• Urma normală a piciorului va arăta o pronație normală, care va avea nevoie de pantofi de alergare normali, care să îi ajute pe alergători să absoarbă șocul impactului cu solul, să le protejeze genunchii și articulațiile.

Pronatie Neutra

• Urma cu arcul tălpii înalt va indica o subpronație (supinație). Aceasta se identifică prin uzura excesivă de-a lungul marginii exterioare a pantofului, o mișcare către exterior a piciorului în timpul alergării, care conduce la impactul insuficient cu solul. Foarte puțini sunt alergătorii care prezintă acest tip de pronație, dar cei care sunt au nevoie de pantofi special creați care să fie flexibili și care să amortizeze perfect mișcările.

Supinatie (Sub Pronatie)

4. Ia în calcul greutatea ta

Cu cât cântărești mai mult, cu atât este mai mare impactul dintre picior și sol, ceea ce necesită pantofi cu sprijin suplimentar, chiar dacă pronația este neutră și în mod normal nu ai avea nevoie de suport adițional din partea încălțămintei. Aceasta absoarbe din șocurile la care supui articulațiile, iar greutatea este un factor important de decizie, mai ales dacă simți durere în picioare și spate.

5. Consultă medicul dacă suferi de anumite afecțiuni care influențează mersul, alergarea, articulațiile.

6. Măsoară corect piciorul pentru a afla mărimea potrivita ție

Poți să te ajuți de ghidul pe care l-am pregătit aici. Din nou foarte important este să iei în considerare că picioarele se umflă atunci când alergi, de aceea o jumătate de mărime în plus sau chiar o mărime întreagă atunci când achiziționezi pantofii, te va ajuta să păstrezi piciorul relaxat oricând.

7. Tehnologiile pantofilor de alergare

Fiecare producător inovează în permanență tehnologii care fac din pantofii de alergare alegeri greu de făcut. Tehnologii ca respirabilitatea materialelor, tălpi intermediare EVA (tip de spumă interioară care oferă flexibilitate) sau Heel-to-Toe Drop (diferența dintre înălțimea călcâiului și înălțimea vârfului), sunt caracteristici de care ar trebui să ții cont atunci când dorești achiziționarea pantofilor de alergare.

Echipa SportAddict

Share

799total visits,1visits today