Importanta Dietei în Sport

September 18th, 2015

     De câte ori nu ai auzit întrebarea “Și ce mănânci?”, atunci când cineva menționează că face sport, că aleargă, merge la sală, sau că a slăbit cu ajutorul sportului și a alimentației. O dietă corectă te poate ajuta să faci sport în cele mai bune condiții și să ai rezultate excelente. Fiecare dintre noi ar trebui să mănânce sănătos și să adopte o dietă echilibrată, care să aducă corpului toți nutrienții de care are nevoie, indiferent de nivelul de activitate pe care îl are.

     Dar să revenim la întrebarea noastră, ce mâncăm?

     Acest lucru ar trebui să depindă în primul rând de două aspecte mari: de sportul pe care îl practici și de intensitatea lui, dar și de scopul final pe care îl ai. Dorești să slăbești sau să-ți tonifici musculatura? În acest caz, dieta ar trebui să fie diferită? Cu siguranță.
     În funcție de sportul pe care îl practici, există o diferență dacă faci atletism sau joci snooker. Pentru sporturile care cer un nivel ridicat de forță, atunci dieta trebuie să conțină suficienți nutrienți pentru corp, astfel încât acesta să poată să își construiască mușchii necesari pentru o bună performanță.

     Dacă vorbim despre rezistență în sport, atunci corpul va trebui să aibă niveluri ridicate de energie stocată, astfel încât să facă față. De acest aspect se ocupă dieta care este relativ bogată în carbohidrați (iar aici vorbim de cei sănătoși, din cereale și alimente integrale, neprocesate la nesfârșit. Nu, nu vă gândiți la prăjiturele, biscuiți și covrigei ).

     În sporturile de rezistență, nivelul mare de grăsime din corp este în detrimentul performaței. În acest caz, trebuie să existe un echilibru în crearea de energie din alimente, pentru o stare de sănătate bună, dar nu atât de multă energie încât aceasta să fie transformată în grăsime corporală. De asemenea, un sfat bun pentru cei care practica sport des, este să consume porții mai mici de mâncare decât cei care nu fac sport regulat, însă să mănânce mult mai des.

     Foarte importante sunt mineralele și vitaminele care creează în organism reacțiile chimice ce ajută corpul să transforme alimentele în energie. Iar acestea tot din alimentație sunt luate. Deci ajungem de unde am plecat. Să mâncăm sănătos și variat, încât să acoperim toată gama de nutrienți de care are nevoie organismul nostru.

     Care ar trebui sa fie dieta sportivului?

41-bellatopa-480x480

     Dieta unei persoane care practica des sport ar trebui să fie similară cu cea recomandată pentru publicul larg, iar aportul de energie ar trebui să fie împărțit în:

• Mai mult de 55% din carbohidrați (glucidele simple și complexe: legumele și cerealele integrale, bogate în fibre, o formă de carbohidrat care ajută organismul la pierderea în greutate și nu numai)
• Aprox 12-15% din proteine
• Mai puțin de 30% din grăsimi

     Este vital să menții corpul hidratat. Iar acest sfat este valabil atât pentru cei care fac sport cât și pentru non-sportivi. Corpul este construit peste 70% din apă, astfel chiar și mici momente de deshidratare pot avea efecte negative.

     Hidratarea optimă ajută sângele să transporte ușor substanțele nutritive, reglează temperatura corpului, ajută sistemul digestiv, iar lipsa ei duce la slăbirea mușchilor, pierderea coordonării mișcărilor, scăderea performanțelor, iar crampele musculare pot face surprize oricând.

      Ar trebui ca dieta alimentară să fie diferită pentru cei care care doresc să piardă în greutate, față de cei care doresc să-și tonifice musculatura și să construiască mușchi?

     Răspunsul este din nou da. Pentru a pierde în greutate, mai specific grăsimea din corp, cantitatea de energie pe care o consumi trebuie să fie mai mică decât energia pe care o pierzi în timpul sportului. Vei avea nevoie de dietă alimentară și un program de exerciții, pentru ca acest lucru să se întâmple. Redu astfel grăsimile (care reprezintă o sursă important de energie), consumul de alcool, alimentele bogate în zahar cum ar fi: dulciurile, ciocolata, prăjiturile, biscuiți și băuturile dulci. Apoi mănâncă regulat, porții mici de alimente bogate în carbohidrați complecsi: pâine, orez, paste integrale. Include de asemenea alimente ce conțin grăsimi esențiale: nuci, semințe, ulei de pește.

     În ceea ce privește proteinele, alimentele ca peștele, carnea de pui, carnea roșie slabă și produsele lactate cu conținut scăzut de grăsimi, ar trebui incluse în cadrul fiecărei mese, pentru a menține masa musculară în timp ce slăbești. Consumă de asemenea fructe și legume variate, la care este important să le controlezi mărimea porțiilor.

     Totuși, pentru a tonifia și construi mușchi, trebuie să combini antrenamentul de forță cu o dietă ce aduce un aport suficient de energie corpului, dar și o cantitate regulată de proteine. Energia ar trebui să provină în principal din carbohidrați și nu uita să incluzi alimentele bogate în grăsimi esențiale precum uleiul de peste, nuci și semințe. Proteinele ajută corpul să își refacă masa musculară, de aceea ar trebui incluse la fiecare masă, mai ales înainte și după sesiunile de antrenament. Laptele sau iaurtul simplu cu conținut scăzut în grăsimi este un mod simplu și util de a consuma proteine după sport.

      Pot consuma suplimente alimentare atunci când fac sport?

73039029_vitamin

     Pe piață exista zeci de suplimente, unele dintre ele având în spate studii de cercetare complexe, dar celelalte nu. În plus, multe persoane nu au nevoie să consume suplimente iar sportivii le consumă cu precauție. Pentru început, asigură-te că adopți o dietă sănătoasă și echilibrată, iar dacă nu te descurci, cel mai bine este să consulți un nutriționist care te poate sfătui și îndruma către suplimentele alimentare care ți se potrivesc în dieta sportivă.

     Dacă vei alege să consulți un astfel de specialist, acesta va aplica cunoștințele lui pentru a-ți crea un program dietetic care te va ajuta să maximizezi performanța, totodată să-ți îmbunătățești sănătatea generală și starea de bine.

     De ținut minte:

• Înfometarea nu ajută cu nimic. Nu vei reuși decât să-ți obosești corpul, să scazi nivelul de glucoză din sânge și să intri într-un cerc vicios de slăbire-îngrășare.
• O nutriție echilibrată impulsionează performanța sportivă și vei avea rezultatele dorite când te vei privi în oglindă.
• Dieta perfectă a unui sportiv trebuie să conțină vitaminele și mineralele pe care le cere organismul, dar și nivelul de proteine suficient pentru repararea mușchilor de după sesiunile de antrenament.
• Mâncarea bogată în carbohidrați complecși, ca pâinea, cerealele integrale, fructe și legume ar trebuie să fie baza dietei.
• Apa este esențială în menținerea hidratării organismului. Nu uita de ea!

Fii fit și sănătos!
Echipa SportAddict

Share

267total visits,1visits today