Pozitii Yoga care te pot rani

August 28th, 2018

Ceea ce noi consideram a fi util, se poate dovedi daunator in timp. 

Fragment din Patanjali’s Yoga Sutras, scris in sanscrita in urma cu aproximativ 2400 ani.

Eu nu stiu multe despre yoga, dar am o prietena care pare specialista. De cate ori ne intalnim, are sa imi povesteasca ceva iesit din comun despre acest sport si tehnica spirituala. Ea s-a inscris la un curs de yoga acum cateva luni. Saptamana trecuta am vazut-o insa la medic, facuse o leziune articulara la un picior foarte urata. Asta m-a facut curioasa sa aflu daca exista exercitii de yoga care pot fi daunatoare.

Faptul ca unele pozitii pot provoca neajunsuri, nu este ceva necunoscut antrenorilor si specialistilor de yoga. Iata ce spune unul dintre ei:

Ca si practicanta de yoga timp de 40 de ani, cu peste doua decenii de predare de cursuri yoga, am vazut nenumarate rani, dureri cronice si probleme ale articulatiilor, la practicanti de diverse varste si nivele. Munca mea si investigatiile asupra leziunilor de yoga au dezvaluit existenta unor anumite pozitii care sunt nenaturale pentru modul de proiectare a corpului uman. Aceasta serie de posturi, cred ca trebuiesc eliminate radical sau modificate pentru a proteja practicantii de yoga. Michaelle Edwards, specialista in yoga, creatoarea tehnicii YogAlign.

Multe persoane sunt atrase, ca si prietena mea, de yoga pentru aura ei de sport spiritual, inedit si exotic. Adevarul trist este ca multi practicanti nu iau in considerare postura si functiile naturale ale organismului, ci urmeaza orbeste ceea ce li se preda la cursuri.

Yoga poate vindeca dar te poate si rani

Iata cateva dintre pozitiile considerate de specialisti cele mai riscante si mai daunatoare:

Paschimottasana si Uttanasana sunt pozitii de indoire in fata, cu picioarele drepte. Aceste exercitii si multe variatii ale lor sunt practicate cu ideea de stretching, si pentru a face coloana vertebrala mai flexibila. Dar Michaelle Edward atentioneaza ca pot dauna echilibrului, fiind nenantural, ca si cum ai incerca sa conduci cu franele puse sau sa mergi fara sa indoi deloc genunchii. Pot forta si rani ligamentele si muschii din zona coloanei si a bazinului.

Un exercitiu asemanator este si acesta.

Cu picioarele intinse in fata se fac indoiri si atingeri ale varfurilor cu mainile. Asa cum se observa in imagine, coloana vertebrala capata o forma de C, curbata foarte mult, creand de asemenea o tensiune mare pe articulatiile ei, ale soldurilor, genunchilor si, in timp, afectand postura. Curbele noastre naturale sunt sexy daca le pastram in linii drepte! Multe exercitii de acest tip nu fac decat sa le aplatizeze, sa intinda inutil materialul din care suntem croiti.

Multi yoghini sfarsesc prin a aveau un fund plat si o postura indoita datorata ligamentelor foarte slabite.

Persoanele care sunt mai flexibile nu au probleme in a executa aceste pozitii si se pot simti bine, dar pe termen lung aceasta flexibilitate va deveni o problema. Ligamentele sacroiliace (SI) devin flasce, iar articulatia soldului este destabilizata, lipsita de posibilitatea de absorbtie a socurilor, necesarea pentru protejarea functiei articulare. Multi profesori de yoga renumiti si practicantii de lunga durata ajung la operatii de inlocuire a soldului sau a genunchiului, ca urmare a fortarii picioarelor in pozitie dreapta, in exercitii ca cele de mai sus.

Indoiti genunchii, nu coloana vertebrala! este sfatul multor medici si specialisti. Cand ne aplecam inainte fara sa ne indoim genunchii, cerem coloanei vertebrale sa se intinda in moduri in care nu este proiectata. Se pare ca yoga ignora aceasta regula anatomica de baza ajungand sa produca mai multe neajunsuri decat beneficii.

De semenea, cand incerci sa dai o pozitie dreapta corpului fara sa lasi flexarea genunchilor libera, nu obtii decat o indoire a coloanei.

Un simplu test al exercitiilor noi

Specialista de mai sus, Michaelle Eduards, propune o lista de 3 lucruri simple de care sa tii cont atunci cand ti se propune o pozitie de yoga, pentru a determina daca este potrivita cu designul uman (si deci nedaunatoare):

1. Ar trebui sa permita coloanei vertebrale sa-si mentina curbele naturale.

2. Nu ar trebui sa limiteze capacitatea de a respiratie profunda.

3. Ar trebui sa aiba o corelatie reala cu miscarea functionala a articulatiilor.

Share

755total visits,2visits today