Cum sa-ti pregatesti bicicleta pentru primavara

April 9th, 2018

Bicicleta este un echipament util, oferind optiuni pentru transport, recreere, fitness, si competitie. Mersul cu bicicleta contribuie la o sanatate mai buna, imbunatatind functionarea sistemului cardiovascular, forta picioarelor, echilibrul si coordonarea, dar si starea psihica. Mai ajuta si la controlul asupra greutatii corporale. Daca ai o bicicleta, bucura-te ca a sosit in sfarsit caldura si poti iar sa pornesti la drum in sa. Dar, inainte de a iesi in prima ta calatorie de sezon, petrece putin timp pentru a o pregati de drum. Aceste sfaturi de baza pentru intretinerea bicicletelor te vor ajuta sa ai o calatorie sigura si eficienta pe tot parcursul utilizarii.

1.Curata-ti bicicleta

O bicicleta curata prelungeste durata de viata a tuturor componentelor sale, la fel cum o masina curata rezista mai mult.

Cum se spala corect: Foloseste un detergent (de preferat biodegradabil), un prosop si o periuta de dinti veche pentru a curata totul: cadrul, tija, furca, ghidonul, pedalele, franele si saua. Fa un efort sa utilizezi cat mai putina apa posibil. De asemenea, scoate tija (tubul care conecteaza saua cu cadrul) si dupa curatarea acesteia adauga o cantitate mica de vaselina sau lubrifiant special pentru biciclete inainte de a o reatasa. Vaselina va dura mai mult decat uleiurlei, care se usuca mai repede, si va actiona ca o bariera impotriva ruginii.

2. Inspecteaza sistemul de franare

Franele sunt o componenta vitala a tuturor bicicletelor, deoarece acestea asigura controlul vitezei cu care te deplasezi si reduc probabilitatea unui accident. Franele permit, de asemenea, ciclistului sa manevreze in timp ce vireaza, sa strabata in sus si in jos dealurile evitand denivelarile, gropile sau alte obstacole

Ce trebuie sa faci: in primul rand, verifica sabotii de frana, componentele dreptunghiulare cauciucate care se freaca de janta. La fel ca franele masinilor, franele de bicicleta se uzeaza in timp si trebuiesc inlocuite. Foloseste o lanterna pentru a evalua daca au o uzura uniforma. Daca observi o creasta sau alt model de uzura inegala, este posibil sa fie necesara ajustarea franelor. Inlocuieste-le daca prezinta uzura excesiva.

Apoi, apasa maneta de frana de pe ghidon si priveste sabotii. Ar trebui sa atinga janta in acelasi timp. Daca nu ating in acelasi timp trebuie sa reglezi tensiunea clestilor de frana, insuruband sau desuruband un pic surubul de reglare a tensiunii ce se afla pe fiecare brat al franei.

Daca observi o prea mare slabire a cablului atunci cand apesi frana, roteste dispozitivul de reglare de la capatul manetei (unde cablul intra in carcasa) pentru a-i adauga tensiune, facand astfel franele sa reactioneze mai repede.

Un sistem de franare slab poate duce la pierderea controlului in timpul calatoriei, ceea ce ar putea provoca accidente si vatamari grave. Daca nu reusesti sa repari franele si tot nu functioneaza corect, atunci nu porni cu bicicleta; du-o la un atelier pentru a fi reparate. Daca esti in mers si nu-ti mai functioneaza franele, opreste-te si du-o la reparat inainte de a o folosi din nou.

3. Verifica-i rotile

Asigura-te ca au stabilitate si ca jantele sunt in stare buna. Bicicleta ta nu poate functiona fara jante, deoarece permit un contact consistent intre anvelope si suprafata drumului.

Ce trebuie sa faci: Curata rotile cu alcool sau solutie degresanta si sterge-le cu o carpa curata si uscata. Controleaza jantele sa nu aiba gauri, zgarieturi, indoituri sau alte deteriorari. Apoi, ridica un capat al bicicletei si roteste roata. Aceasta trebuie sa se deplaseze fara probleme. Repeta aceasi procedura pentru cealalta roata.

Jantele deteriorate cauzeaza uzura neuniforma a anvelopelor si a placutelor de frana, ceea ce le poate scurta durata de viata. In plus, anvelopele se pot sparge in mers, o situatie potential periculoasa. Inlocuiti rotile daca acestea sunt prea deteriorate. O janta descentrata poate fi centrata cu ajutorul unei chei de spite – o reparatie simpla ce poate fi facuta cel mai bine la un atelier specializat. Ajustarea spitelor de catre tine poate duce la mai multe probleme daca nu stii sa o faci corect.

4.Inspecteaza sistemul de transmisie

Acesta include pedalele, butucul pedalier (axul), lantul, angrenajul, schimbatorul de viteze (dispozitivul care misca lantul) si pinioanele (rotitele dintate de pe caseta butucului rotii din spate). Transmisia este importanta deoarece transfera energia generata de picioarele biciclistului pe roata din spate. Acest transfer de putere ofera forta care misca bicicleta.

Ce trebuie sa faci: vei avea nevoie de un partener sau de un stand de biciclete pentru a te ajuta cu aceasta parte a verificarilor. Ridica roata din spate si roteste-o ca atunci cand ai verificat rotile (sarcina 3 de mai sus). De data aceasta, treci prin toate vitezele. Schimbarea ar trebui sa fie lina si precisa si usor de realizat. Controleaza lantul, foile angrenajului,, schimbatorul de viteze si pinioanele pentru a observa daca sunt deteriorate (uzura excesiva, dinti lipsa, zgarieturi, metal indoit etc.). Retine ca pinioanele si foile mici se uzeaza mai devreme decat cele mari si ca lanturile reprezinta componenta cel mai frecvent inlocuita a transmisiei.

Daca schimbarea vitezelor nu este precisa si lina, du bicicleta intr-un atelier de reparatii pentru a regla schimbatorul de viteze. Facand asta singur poate duce la mai multe probleme daca nu stii ce faci. Din nou, lanturile sunt, de obicei, prima componenta care se uzeaza din sistemul de transmisie si ar trebui inlocuite la fiecare 3.000-4.800 km. Costul de inlocuire nu este in general mare. Dar daca intarzii prea mult sa inlocuiesti lantul, va deteriora mai repede si celelalte componente ale sistemului de transmisie, ducand la cheltuieli mai mari.

 

5. Verifica anvelopele

Anvelopele sunt montate in jurul rotilor (jante) pentru a le proteja si pentru a le imbunatati functia. Ofera o sursa de frecare cu solul (tractiune), permitand deplasarea pe o varietate de suprafete, asfalt, suprafetele pavate, pamant si pietris. in plus, ele contribuie la amortizarea socurilor, facandu-ti calatoria mai confortabila.

Ce trebuie sa faci: Verifica anvelopele pentru sparturi, fisuri sau zgaraieturi, in special de-a lungul laturilor care nu ating solul. Verifica, de asemenea, si suprafata de rulare pentru uzura neuniforma sau excesiva. Daca placutele de frana nu au fost aliniate, asigura-te ca nu au deteriorat anvelopele.

Anvelopele sunt destul de ieftin de schimbat, deci daca ai indoieli cu privire la starea lor de uzura, este mai bine sa le inlocuiesti. Daca le folosesti si sunt deteriorate, sunt predispuse la explozie, provocand o pierdere brusca a controlului – o situatie foarte periculoasa. Toate magazinele/atelierele de biciclete pot schimba anvelope, dar este simplu sa le schimbi si singur folosind leviere pentru anvelope si o pompa pentru a reumfla camera.

6.Verifica atent cablurile

Cablurile sunt realizate din sarma metalica infasurata in carcasa din plastic. Conecteaza manetele schimbatoare de viteze si de frana de pe ghidon la schimbatoarele de viteze si mecanismele de frana. Cablurile ajuta la miscarea lantului de la o treapta de viteza la alta prin intermediul schimbatorului de viteze, si la oprirea bicicletei atunci cand se utilizeaza frana.

 Ce trebuie sa faci:Verifica cablul si invelisul din cauciuc daca au crapaturi, rugina, murdarie si.

Cablurile noi fac schimbarea si franarea usoara si precisa, ceea ce mareste performanta bicicletei. Daca observi ca acestea sunt deteriorate sau uzate, inlocuieste-le la magazinul local de biciclete. Daca nu esti bine instruit in aceasta sarcina, schimbarea cablurilor bicicletelor poate fi complicata si consumatoare de timp. Programeaza inlocuirea cablurilor la fiecare 2-5 ani de utilizare. Daca folosesti bicicleta pe tot parcursul anului, ia in considerare inlocuirea cablurilor si camasilor anual.

7. Adauga lubrifiant

Acopera lantul si alte componente ale transmisiei cu ulei lubrifiant, ajutandu-le sa dureze mai mult timp si sa functioneze mai eficient. Acesta reduce, de asemenea, acumularea de murdarie si rugina, ceea ce contribuie la cresterea performantelor pieselor.

Ce trebuie sa faci: Unge uniform lantul in timp ce rotesti incet pedalele . De asemenea, nu uita sa lubrifezi componentele mobile ale schimbatorul de viteze, punctul de pivotare al parghiilor de frana si orice cablu expus. Sterge orice exces de ulei cu o carpa curata si uscata, in special de pe lant.

Ca si lubrifiant poti folosi ulei de motor, ulei pentru masinile de cusut, sau produse speciale pentru biciclete: ulei pentru lant, spray lubrifiant.

Lubrifierea adecvata imbunatateste rularea bicicletei, schimbarea vitezelor si franarea, rezultand astfel o performanta sporita a acesteia.

Share

619total visits,1visits today