Tot ce trebuie să știi despre Triatlon

April 15th, 2016

Dacă te-ai gândit să încerci vreodată să participi la un triatlon, cu siguranță ai avut de multe ori impresia că pare imposibil, chiar dacă ești o persoană activă în timpul liber, mai vizitezi sala din când în când și chiar ai un program de jogging. Să știi că nu ești singura persoană care crede acest lucru, ideea de triatlon în sine părând terifiantă, obositoare și doar pentru profesioniștii care au ani de sport de performanță în spate.

De fapt nu este deloc așa. Astăzi, triatlonul este un sport foarte apreciat și în fiecare an participă mii de femei și bărbați, la primul lor triatlon, fie în căutare de fitness, fie provocări pline de satisfacții și distracție. Și mai interesant este faptul că în ultimii ani au început să se organizeze competiții de triatlon cu o frecvență foarte mare, unele dintre ele fiind destinate chiar și copiilor.

Într-adevăr, nu poți participa la un triatlon fără un antrenament de cel puțin 3 luni, pentru a fi pregătit să reziști cu brio efortului depus. Dar cei care participă constant se bucură de efectele benefice și împărtășesc mereu beneficii ca: îmbunătățirea metabolismului, slăbire și tonifiere, arăți și te simți mai tânăr, mai multă energie, sănătate cardiovasculară, mai multă productivitate, mai puțin stres, mai multă încredere în tine și optimismul la cote maxime.

Fie că participi la un triatlon pentru competiție în sine, pentru beneficiile pe care le are pentru organism sau pur și simplu pentru distracție, atunci trebuie să știi câteva lucruri despre acest sport, care presupune trei probe ce constau în sporturi diferite (înot, ciclism și alergare) și care au loc fără întrerupere, fiind tot timpul cronometrate.

Tipuri cunoscute de triatlon

1. Ironman – ce presupune ca cei ce participă să înoate 3.8 km, să meargă cu bicicleta 180 km și să alerge într-un maraton 42.2 km. Este cel mai greu tip de triatlon, dar cei care urmează programe mai simple, de obicei tind să ajungă aici.

2. Half Ironman– este puțin mai simplu și presupune 1.9 km de înot, mers cu bicicleta 90 km și alergarea să fie pe distanță de 21 km.

3. Triatlonul off-road – acesta se desfășoară în natură, pe terenuri accidentate, iar bicicletele și pantofii de alergare sunt specifici.

4. Triatlonul pe distanță olimpică – ce presupune 1.5 km de înot, 40 de km ciclism de șosea și 10 km de alergare tot pe asfalt.

5. Triatlonul pe distanță sprint – concurenții trebuie să înoate 0.75 km, să meargă cu bicicleta 20 de km și să alerge 5 km. Există și varianta supersprint, care presupune 0.4 km de inot, 10 km de ciclism și 2.5 km de alergare.

6. Duatlon – implică doar alergarea și bicicleta, concurenții trebuind să alerge 5 km, să meargă 40 km cu bicicleta și apoi să alerge 10 km pe asfalt.

Triatlon Înot

În competițiile de triatlon, proba de înot este cea mai scurtă, dar este și cea de care participanții se tem cel mai mult. Specialiștii spun că secretul constă în a rămâne calm și relaxat atunci când înoți în competiție.

Cel mai rău lucru este să te grăbești, nu vei ajunge decât să obosești și cel mai rău să intri în panică. Trebuie să îți păstrezi energia pentru următoarele probe, de aceea deplasează-te lin prin apă și stabilește-ți propriul ritm, chiar dacă ai impresia că toți ceilalți trec în viteză pe lângă tine.

Proba de triatlon inot

Dacă nu ai înotat niciodată până acum într-o competiție, cu siguranță ai nevoie de antrenament înainte de primul tău triatlon. Începe cu 3 luni înainte și apelează la un antrenor pentru a-ți corecta mișcările și a învăța trucuri prin care să îți salvezi energia și să înoți eficient.

În ceea ce privește echipamentul, aici vei avea nevoie de costum de baie, cască de înot și ochelari pe protecție. La început nu trebuie să investești foarte mult în echipamente, cu timpul îți vei putea achiziționa costum din neopren pentru înot, care te ajută atunci când apa unde se organizează triatlonul este rece.

Triatlon Ciclism

Cu timpul vei participa la competiții mai lungi și mai complexe, de exemplu pentru un triatlon off-road, vei avea nevoie de o bicicletă cross-country sau mountain bike, sau pentru sosea o bicicletă cursieră fiind ideală.
Pentru început alege bicicleta care se potrivește perfect înălțimii tale și ține cont de faptul că trebuie deții la tine o pompă de bicicletă, iar pentru strângerea și slăbirea șuruburilor vei avea nevoie de o cheie hexagonală.

Ține minte că poziția ideală pe bicicletă trebuie să fie cu piciorul 80-90% întins pe pedală, iar atunci când te apleci, corpul ar trebui să fie la un unghi de 45 de grade, spatele să fie arcuit și brațele ușor îndoite. Toate acestea te vor ajuta să absorbi mai ușor șocurile drumului.

Proba de triatlon ciclism

Bineînțeles că vei avea nevoie și de echipament: îmbrăcăminte de ciclism, o cască, precum și ochelari de ciclism. Pe piață există costume Trisuit, care sunt potrivite tuturor celor trei probe, datorită materialului care are proprietăți de uscare și aerisire foarte bune. Dar poți purta și pantaloni respectiv tricouri de ciclism normale. Dacă ai experiență în mersul pe bicicletă, atunci știi că pantofii de ciclism sunt un must have, care te ajută enorm să salvezi energie și să îmbunătățești viteza.

Nu uita că trebuie să te antrenezi treptat pe curse lungi, înainte să participi la un triatlon, oricât de simplu ar părea acesta.

Traitlon Alergare

Alergarea pare cea mai simplă probă, însă cei mai mulți oameni o fac incorect și astfel ajung să se accidenteze. În articolul Jogging-ul si alergarea beneficii reale pentru sănatate găsești sfaturi și tot ceea ce trebuie să știi despre alergare.

Proba de triatlon alergare

Pentru acestă probă a triatlonului, ultima de altfel, vei avea nevoie de efort și voință, pentru că ți se va părea cea mai lungă și vei simți că ești cel mai obosit. Ca și echipament nu vei avea nevoie decât de o pereche excelentă de pantofi de alergare și haine care sunt realizate din țesături specifice, astfel umiditatea va fi îndepărtată rapid și te vei simți confortabil în timpul alergării.

Pe lângă echipamentul de bază, mai poți opta pentru achiziționarea unui ceas sport sau unui monitorizator cardiac, care sunt extrem de utile, dar mai puțin esențiale.

Ce zici, te tentează să participi la un triatlon?

Echipa SportAddict